دریا

قالب وبلاگ
پيوندهای روزانه

خلاصه ای از سفرنامه آقای حاج سید محمد تقی حکیم به بیت المقدس

ساعت 7 صبح شنبه 5 مرداد 1336 با ماشین سواری کرایه از عمان به مقصد بیت‌المقدس حرکت کردیم. پس از گذشتن از شهرهای صویلح، حرش، سلط، وادی شعیب، شونی و ریحه به دریای «بحرالمیت» یا «بحر لوط» رسیدیم. دریایی که به دلیل شوری آب انسان موقع شنا روی آب می‌ماند و خطر غرق شدن ندارد

کمی که از «بحرالمیت» دور شدیم به بیابانی رسیدیم. وسط بیابان، به خانه‌ای که بیش از یک اتاق نبود رسیدیم، سؤال کردیم. گفتند اینجا آرامگاه حضرت موسی پیامبر (ص) است، وارد شدیم. وسط اتاق قبری وجود داشت که طول آن تقریباً دو برابر قبرهای معمولی بود. زیارت و دعا خواندیم و بیرون آمدیم. در اطراف آن مقبره گله گوسفندی می‌چرید. آقای حاج سید محمدعلی حکیم به شوخی گفتند: این هم گله گوسفند حضرت موسی که مدتی از عمر خود را به شبانی گذرانده بود. پس از آن به بیت‌اللحم رسیدیم. بیت‌اللحم در فلسطین و هشت کیلومتری جنوب «بیت‌المقدس» قرار دارد و دارای مکان‌های زیبا و جالبی است.

محل تولد حضرت عیسی (ع)، درخت خرمایی که هنگام ولادت عیسی مسیح (ع) به اذن خداوند به ثمر نشست و حضرت مریم از آن میل نموده و نیرو گرفت. البته به جای درخت در همان مکان، چیزی شبیه به تنه درخت ساخته و به جواهرات مزین کرده‌اند. همچنین گهواره حضرت عیسی (ع) که آن هم با انواع جواهرات قیمتی آرایش شده است، کلیسای قدیمی قبل از اسلام و بازار صدف‌فروش‌ها که در آن انواع و اقسام صدف‌های دریایی و اشیای صدفی مانند تسبیح، گردنبند، دستبند، جلد قرآن، قوطی سیگار، قوطی جواهرات، قوطی آرایش و چیزهای دیگر به معرض نمایش و فروش گذارده شده است.

در سرزمین پنهاور فلسطین، برکه‌ای هست به نام برکه سلیمان. این برکه، آب و سبزه روح‌انگیزی دارد. رستورانی در آنجا ساخته شده که مسافران در آن استراحت می‌کنند، غذا می‌خورند و چای و نوشابه می‌نوشند. ظهر بود که به آنجا رسیدیم، کمی استراحت کردیم و پس از صرف ناهار به راه افتادیم. رسیدیم به محلی که در آنجا قبری بود و می‌گفتند قبر یونس پیغمبر است. زیارت کردیم و دعایی خواندیم.

شهر «خلیل الرحمان» یا «الخلیل» یا «حبرون Hebron». شهر مقدس منسوب به ابراهیم پیامبر (ع) است. عصر بود که وارد شهر شدیم، به مسجد بزرگ و با عظمت آن رفتیم. نماز عصر، تازه تمام شده بود ما در حال بیرون آمدن جمعیت، وارد مسجد شدیم. دیوارهای دالان مسجد، که قسمت ورودی مسجد بود با سنگ‌های بزرگ و قدیمی بالا رفته بود. در شبستان
مسجد چند ضریح بود که می‌گفتند قبر ابراهیم، اسحق، یعقوب، ساره و یوسف‌اند. در محوطه مسجد، چاهی که به اعتقاد اهالی، جماعتی از پیغمبران، در آن مدفون بودند.

برنامه امروز یکشنبه ششم مرداد 1336 این است که دیدنی‌های شهر را ببینیم، بیت‌المقدس یک شهر معمولی نیست. از نظر مذهبی و اعتقادی شهری است که همه مسلمانان، مسیحیان و یهودیان برای آن احترام قائلند. مسلمانان از نظر وجود «مسجد الاقصی» در این شهر که در صدر اسلام، قبله مسلمانان بوده است. مسیحیان از نظر تولد حضرت مسیح و وجود کلیساهای عظیم و قدیمی همچون کلیسای «قیامت» و یهودیان از جنبه محل‌های عبادت مانند دیوار «ندبه» یا دیوار «مبکی».

خوشبختانه مسجد الاقصی و دیگر آثار تاریخی و مذهبی که مجموعه آنها را حرم می‌گویند، در قسمت شرقی مسلمان‌نشین شهر بیت‌المقدس واقع شده و جزو سرزمین اردن است.

*یکشنبه 6 مرداد، در مسجد الاقصی نماز خواندیم. صبح روز یکشنبه ششم مرداد 1336 از «فندق رغدان» بیرون آمدیم و به راه افتادیم. قرار است اول به حرم برویم. دیوارهای خیلی بلند حرم همانند دیوارهای قلعه‌ها، محوطه بسیار بزرگ آن را که شامل آثار تاریخی و مذهبی است دربرگرفته. محوطه حرم از سطح خیابان پایین‌تر است، از پله‌های بزرگ و پهن سنگی که از نوع سنگ‌های سخت و قدیمی بود پایین رفتیم. او برای تبریک و تیمن به دیدن مسجد الاقصی رفتیم. این مسجد شبستان‌های بزرگی دارد که کف آنها با قالی‌های خوب پوشانده شده است. منبری بلند و قدیمی سمت قبله مسجد نصب شده است.
مسلمانان ساکن بیت‌المقدس و اطراف، روز جمعه در این مسجد، نماز جمعه برگزار می‌کنند و جمعیت انبوهی بدین منظور جمع می‌شود. ما هم چون نخستین بار بود که وارد این مسجد شده بودیم دو رکعت نماز تحیت در آن خواندیم و زوایا و دیدنی‌های آن را تماشا کردیم، راهنما در آنجا صحبت می‌کرد و از امتیازات و تاریخچه مسجد الاقصی سخن می‌گفت: علمای بزرگ که به بیت‌المقدس آمده‌اند، در مسجد الاقصی نماز جماعت یا نماز جمعه خوانده‌اند، از جمله در قرن اخیر مرحوم آیت‌الله شیخ محمدحسین آل کاشف‌الغطا در اینجا نماز جمعه خوانده و خطبه نماز جمعه را خود ایراد کرده است. در محوطه حرم، جایی را نشان می‌دهند و می‌گویند پیامبر اکرم (ص) شبی که از مسجد الاقصی آمده و از آنجا به معراج رفته از همین محل و نقطه بوده است. به محل معراج پیامبر (ص) رفتیم ..................

* یکشنبه بعد از ظهر ششم مرداد 1336 به عمّان برمی‌گردیم الآن بعدازظهر یکشنبه 6 مرداد ماه 1336 شمسی است. وقت مسافرت از عمّان پایتخت اردن به بیت‌المقدس و دیگر اماکن فلسطین رو به اتمام است. باید به عمان برگردیم و از آنجا به سوریه. با آن‌که مایل بودیم بیشتر در بیت‌المقدس باشیم، مع ذالک اثاثیه مختصر خود را از فندق برداشته، پس از حساب با مدیر فندق با همان اتومبیل کرایه سواری که به بیت‌المقدس آمده بودیم به قصد بازگشت، برای عمان حرکت کردیم. در بازگشت هم از زیارت جاهای جدید بی‌بهره نماندیم، میان بیابان، مقبره حضرت مریم مادر عیسای مسیح (ع) بدون قبه و بارگاه قرار داشت. از پله‌ها پایین رفتیم. پایین پله‌ها سمت راست را مانند دخمه و غاری از سنگ تراشیده بودند، کمی جلوتر، قبر نسبتاً مرتفعی از سنگ قرار داشت که می‌گفتند قبر مریم است. راه پله‌ها روشن و دخمه تاریک بود. به همین خاطر، زائران و جهانگردان از نگهبانان شمع می‌خریدند و روشن می‌کردند و در پرتو نور آنها کنار قبر می‌رفتند. در بین راه بازگشت، مقداری دور از جاده، در بیابان فلسطین، خانه‌های کوچک و با ارتفاع کم قرار داشت. پرسیدیم: اینجا کجا است گفتند: اینجا محل اسکان فلسطینی‌های آواره است که به آنها «لاجئین فلسطین» یعنی پناهندگان فلسطین می‌گویند اینها افرادی هستند که اسرائیل غاصب، خانه و کاشانه آنها را گرفته و آنها را از مسکن خود بیرون رانده و برای آنها خانه‌های ارزان‌قیمت ساخته‌اند.
سرانجام پس از سیر و سیاحت جاهای دیدنی سرزمین فلسطین در خاک اردن به سلامت به عمّان بازگشتیم. شب در آنجا استراحت کردیم و ساعت 6 صبح فردا، دوشنبه 7 مرداد ماه 1336 شمسی به راه افتادیم، ساعت 10 وارد دمشق شدیم.

[ چهارشنبه ٢۸ بهمن ۱۳۸۸ ] [ ۸:۳٧ ‎ق.ظ ] [ دریا ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.