سفر به قشم

روز اول بهمن 92 به مدت چهار روز با خانواده به جزیره قشم رفتیم.

قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس وجزئ ازاستان هرمزگان است .120000 نفر جمعیت دارد ومردم اهل تسنن می باشند.

انتخاب جزیره قشم برای  من که به ندرت به سفر می روم سخنرانی دکتر همایون کاوه در سرمایه گذاری خارجی بود این که جزیره قشم در 6سال قبل  به عنوان ژئو پارک درسایت جهان قرار گرفت و هر ساله بودجه ای به این جزیره تعلق میگرفته است. که متا سفانه پس از سه بار اخطار در سال های گذشته درسال 2013 به دلیل عدم مدیریت از سایت جهانی حذف گردید.

از عوامل مهم در انتخاب این جزیره به عنوان ژئو پارک

دشت‌ها، دره‌ها، سواحل و کوه‌های جزیره هم وضعیتی یگانه و کم‌نظیر از نظر پوشش گیاهی، حضور حیات وحش و وجود پدیده‌های نادر زمین‌شناسی می باشد در این  جزیره علاوه بر گونه‌های گیاهی و جانوری زیبا، کمیاب و در خطر انقراض که در سطح ملی و همچنین جهانی از ارزش بسیاری برخوردارند، پدیده‌های زمین‌شناسی نادر و بی‌مانندی نیز وجود دارند که هریک به تنهایی جذابیت و زیبایی خاص دارند. غار نمکی در قشم که ازنظر طبیعی ودرمانی از غار علی صدر جالب تر میباشد، تندیس‌های اعجاب‌آوری که در شکل‌های مختلف همچون لاک‌پشت، سگ، مارمولک، اسب آبی و یا حتی چهره آدمی در حالت خشم و فریاد و ... همه و همه بخش بزرگی از طبیعت مسحورکننده قشم هستند و از جاذبه‌های کم‌نظیر طبیعت‌گردی این جزیره به‌شمار می‌روند.

خلاصه سفر:

صبح روز سه  شنبه وارد بندر عباس شدیم وبا یک لنج سرپوشیده  در یک سفر دریایی که 40 دقیقه طول کشید به جزیره قشم رسیدیم.ساعت 2 بعداز ظهر گشت تور شروع شد.از غار خربس که در 15 کیلومتری قشم واقع شده بازدید کردیم وسس از دره ستارها که بسیار دیدنی بود  نام دره ستاره‌ها برای این پدیده کم‌نظیر زمین‌شناسی جاافتاده‌است.

دره ستاره‌ها در واقع یک ناحیه فرسایش یافته توسط آب‌های سطحی، رگبارهای فصلی و تندبادها است. فلات اولیه که هنوز در بخش شمالی به‌صورت کم و بیش دست نخورده باقی مانده، در ارتفاع بین ۷ تا ۱۵ متری از کف دره قرار دارد و جنس آن ماسه سنگ با سیمان آهکی سست و پر از پوسته‌های فسیلی است. مخروط‌های نوک‌تیز، ستون‌نها و ستونک‌های فرسایشی، آرک‌ها و تیغه‌ها و دیواره‌های نواری از جمله بخش‌هایی هستند که در این دره مشاهده می‌شوند.

به دلیل سست بودن جنس لایه‌ها، می‌توان انتظار داشت که پس از هر بارندگی شدید (که به ندرت اتفاق می‌افتد) تغییرات محسوسی در مورفولوژی دره صورت پذیرد.

سپس به جزایر ناز رفتیم .

جزیره های بزرگ پیرامون قشم: جزیره هنگام ، هرمز و لارک هستند. بعضی جزیره های کوچک اطراف قشم وجود دارند که فاصله کمی با ساحل جزیره دارند و  ( جزر و مد ) به ساحل جزیره میپیوندند و میگسلند که معمولاَ 6 ساعت طول می کشد همین باعث نامگذاری این چند جزیره کوچک بعنوان جزایر ناز شده است که گویی در پیوستن به جزیره ناز می کنند !

آخرین بازدید از جنگل حرا بود

اولین و مهم‌ترین جامعه گیاهی جزیره در جنگل‌های حرا مشاهده می‌شود که گونه‌ای از مانگروها به نام Avicennia marina (به نام ابوعلی سینا، دانشمند پرآوازه ایران) است و گستره‌ای بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر مربع از مساحت جزیره را به خود اختصاص داده‌اند.

روز بعد با یک ماشین به در گهان  رفتیم ومشغول خرید شدیم وتا شب را در بازار  وپاساژها به سر بردیم وفردا صبح نیز به تهران برگشتیم بدون اینکه جزیره هنگام ومکان های دیدنی و زیبای قشم ، غارهای نمک، چشمه‌های آب معدنی، تنگه چاهکو ، تنگ عالی، بام قشم، دره تندیس‌ها، کلات کشتاران را دیده باشیم.